Spelenderwijs talenten ontwikkelen. In een uitdagende en veilige omgeving. Vooral op je eigen manier en eigen tempo. Waar vind je die persoonlijke aandacht, zodat je kind kan floreren? Op welke peuterspeelzaal of kinderopvang staat de ontwikkeling van je kind écht centraal? Veel kinderen lopen tegen de grenzen van het reguliere onderwijs aan. Natúúrlijk is er aandacht en speelruimte. Maar staat de unieke ontwikkeling van elk kind daarbij centraal?
Wij horen van veel ouders dat de Pre-School van Florencius de plek is waar álles op zijn plek valt. Een warm bad, een persoonlijk plan en de ideale condities en setting voor de unieke ontwikkeling van elk kind. Onze Pre-School is een plek van ontdekken en groeien op je eigen manier.
Je wilt het beste voor je kind. Natuurlijk heb je daar zelf ideeën over en oriënteer je je op de mogelijkheden in de omgeving. Als de Pre-School van Florencius voorbijkomt, is dat een opvallende peuterspeelzaal. Anders dan een reguliere kinderopvang.
In een kleine, veilige setting (met één-op-zes begeleiding) helpen wij leerlingen van 2,5 tot 4 jaar de wereld ontdekken. Met zorg en aandacht voor álle ontwikkelingsgebieden. In een setting waar hoogwaardig voorbereidend onderwijs tot zijn recht komt. Net als alle leerlingen en hun eigen kwaliteiten.
Bij Florencius krijgen leerlingen en ouders méér dan een ‘kinderopvang’. Leren begint namelijk met aandacht, dus je vindt bij ons:
“Wij vinden het erg fijn dat de groep niet zo groot is, dat hij genoeg aandacht krijgt en uitgedaagd wordt om verschillende activiteiten te ondernemen. Zo wordt er gewerkt met een planbord en leert hij al een keuze te maken. De activiteiten in deze groep zijn passend bij de leeftijd en er wordt goed gekeken naar wat de behoefte is van onze zoon. Wij zijn erg blij met de school en met de lieve en bekwame juffen.”
– Anne Bosschaart
Peuterspeelzaal, kinderopvang, peuter plus: bij Florencius noemen we dat de Pre-School. Ons gepersonaliseerde programma is gebaseerd op de 4 Q’s van Stephen Covey. Positieve aandacht en individuele talenten staan centraal. Zo kunnen leerlingen zich open-minded ontwikkelen en zijn ze klaar voor de stap naar de basisschool. Vol zelfvertrouwen en open voor uitdagingen.
In onze Pre-School stimuleren wij de zelfstandigheid van kinderen. Wat kinderen zelf kunnen, laten wij ze zelf doen. Ideeën van kinderen krijgen de ruimte en worden verder uitgediept. Bovendien helpen wij de kinderen hun talenten te ontdekken en ontwikkelen. Hierdoor doen kinderen veel succeservaringen op en groeit hun zelfvertrouwen. Tevens leren we de kinderen normen en waarden.
Kinderen hebben een aangeboren drang om dingen zelf te ontdekken. Dit stimuleren wij door ons veelzijdige aanbod. Wij bieden bewegingsactiviteiten, muziek- en danslessen, toneellessen en knutsellessen. Daarnaast spelen de kinderen dagelijks in onze inspirerende omgeving, zowel binnen als buiten.
Wij zorgen voor een balans tussen activiteiten en ontspanning en verzorgen afwisselende, gezonde en gebalanceerde maaltijden.
Door gerichte begeleiding te bieden, bereiden wij de kinderen goed voor op het basisonderwijs. Dit doen wij vooral door ze spelenderwijs te laten ontdekken en ervaren. Wij houden rekening met de verschillende niveaus en ontwikkelingslijnen van kinderen, want ieder kind ontwikkelt zich in eigen tempo, binnen zijn of haar eigen mogelijkheden. Naast een rijke taalomgeving, bieden wij rekenactiviteiten aan en laten wij kinderen kennismaken met Engels. We werken thematisch en maken gebruik van verschillende methodes gericht op peuters.
Onze Pre-School is een sociale leeromgeving, waarin kinderen leren om een onderdeel te zijn van de groep. Ze ontwikkelen een scala aan vaardigheden, zoals samen spelen, communiceren, gevoelens uiten en gevoelens herkennen van anderen, luisteren naar elkaar, sorry zeggen, aanpassen en elkaar respecteren. We zorgen zodoende voor een optimale ondersteuning in het proces om sociaal vaardiger te worden.
Een veilige en warme plek waar leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Daar gaat ons enthousiaste en ervaren team voor! Wij kiezen voor de positieve benadering en vinden dat leren begint met aandacht. Dat geldt zowel voor de leerlingen als voor onze medewerkers.
Elke leraar, (vak)specialist en pedagogisch medewerker krijgt alle ruimte om zichzelf te blijven ontwikkelen. Naast de eigen expertise, bundelen we onze krachten met diverse specialisten, vakdocenten, zorgcoördinatoren en orthopedagogen van de Florencius Basischool. Zo maken we onze hoge ambities op de Pre-School samen waar.
Het team van Florencius Pre-School bestaat uit de volgende personen:
Lisa is, naast moeder van een gezonde zoon, een gedreven onderwijstalent met passie voor het jonge kind. Na een aantal jaren de onderbouw groep van de basisschool te hebben gedaan, is zij zelf met het idee gekomen voor het starten van de Pre-School. Samen met Peter en Gerwin en een team van experts op het gebied van kinderopvang, heeft zij het onderwijsconcept van Florencius vertaald naar de leeftijdscategorie van 2,5 tot 4 jaar. Lisa heeft de dagelijkse leiding van de Pre-School in handen en gaat komend jaar de Pre-School ook in Amstelveen opzetten.
Latoya is pedagogisch medewerker en kan door haar enthousiaste en open houding elk kinderhart voor zich winnen. Haar opleiding en ervaring in de kinderopvang én het feit dat ze zelf moeder is, geeft haar alle tools om kinderen een veilig gevoel te geven, waardoor ze ook gemakkelijker nieuwe uitdagingen durven aan te gaan.
Arianne is vanaf het allereerste moment bij onze Pre-School betrokken. Arianne is een gepassioneerd pedagogisch medewerker en mede dankzij haar kennis en ervaring met het opstarten van een kinderopvang en deze leeftijdscategorie, konden wij op vlotte wijze de juiste paden bewandelen om ons onderwijsconcept te vertalen naar onze Pre-Scholers. Arianne is, naast een echte professional, moeder van twee kinderen. Naast de Pre-School werkt Arianne ook als onderwijsassistent in de basisschool.
Marieke is naast moeder van twee zonen (Daan & Tim) al ruim 21 jaar jaar pedagogisch medewerker in de kinderopvang:
“Het mooiste aan het werken in de kinderopvang is de kinderen een fantastische dag te bezorgen. Het is belangrijk dat kinderen met veel plezier naar de opvang gaan en dat er genoeg ruimte is voor de kinderen om zich te kunnen ontwikkelen.”
Marieke vindt het ook belangrijk om de kinderen goed te zien. Elk kind ontwikkelt zich op zijn/ haar eigen tempo, en dat mag!
José is onze nieuwste aanwinst voor de Pre-School en wat zijn we blij met haar. Ze is al bijna 14 jaar werkzaam in de kinderopvang en is daarnaast moeder van twee jongens.
“Ik vind het belangrijk dat kinderen zich welkom en gezien voelen bij ons op de groep. Het leukste vind ik om te zien hoe ze zich ontwikkelen en de gesprekken die je met de kinderen voert. Ik hou ervan om creatief bezig te zijn. Het leuke van de Pre-School vind ik dat we net even wat andere activiteiten aanbieden dan op een kinderdagverblijf. Doordat het kleinschaliger is, heb je ook veel meer tijd met de kinderen.”
Het team van Florencius focust dus op het ontwikkelen van individuele kwaliteiten. Met de extra aandacht van de ‘één-op-zes begeleiding’, maken wij een mooi, passend programma. Bijvoorbeeld met aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling voor iedere peuter. En spelenderwijs werken aan doelen rond taal- en rekenontwikkeling? Doen we. Ruimte voor talenten in Engels, handvaardigheid en drama? Bieden we ook.
Soms zijn er zelfs al extra stapjes mogelijk voor peuters die daar klaar voor zijn. Een kennismaking met de basisschool bijvoorbeeld. Zo kunnen zij zich stap voor stap en vanuit (zelf)vertrouwen voorbereiden op de volgende fase. De unieke samenwerking tussen specialisten van de Pre-School en de Florencius Basisschool helpt alle leerlingen tot volle bloei komen.
Het belangrijkste in de dagindeling van de Pre-School is balans tussen een vast dagritme en voldoende flexibiliteit. Er is structureel aandacht voor alle verschillende Q’s. Zo weten leerlingen waar ze aan toe zijn en wat ze kunnen verwachten. Dat doen we bijvoorbeeld met een bepaalde volgorde van handelingen en met de dagopening en -afsluiting. We creëren ook de ruimte voor ideeën van leerlingen, eventuele uitstapjes of uitloop van een bezigheid. Een flexibele balans tussen activiteiten en rustmomenten en tussen samen en alleen spelen dus. Een dag op de Pre-School van Florencius ziet er bijvoorbeeld zo uit:
Bij hoge ambities hoort goede kwaliteit en veiligheid. Florencius Pre-School voldoet aan de kwaliteitsvormen van de GGD. Benieuwd of de bevindingen van de inspectie overeenkomen met de ervaringen van ouders? Je leest hier het meest recente inspectierapport.
Wil je meer informatie over Florencius Pre-School en/of een keer komen kijken? Voel je méér dan uitgenodigd. Neem contact op met Lisa van den Hengel (manager Pre-School) via (035-691 25 25) of stuur een mail naar info@florencius.nl.
Florencius Pre-School in Laren is al volop te bewonderen. Komend schooljaar (per 2 september 2024) opent Florencius Pre-School ook in Amstelveen.
Heb je liever dat wij contact met jou opnemen? Laat dan hieronder jouw gegevens achter.